Färdig jobbat!!

Publicerat: 2010-08-22 22:26:44
Godkväll alla glada människor!!
Själv e jag mycket glad idag:) För idag va sista dagen på maxi, finally!! En veckas semester innan skolan:)
Visst jag kommer jobba mina varannan helg men inte MER....och jag gillar mina
helger, extra pengar och sen har vi väldigt trevligt på våra helger...vi som jobbar med varandra alltså...

Jag tänkte börja med en annan sak i bloggen nu när den är nystartad och det är att hissa och dissa
lite olika saker och vad passar bättre idag än att göra detta om min kära arbetsplats?

Jag börjar med att dissa då jag tycker att det är bäst att avsluta med något positivt!


Jag tänker dissa två saker:
1. Kunder som inte vet hur man handlar
2. Lata sommmarjobbar som inte har någon arbetsmoral

1. Jag tycker inte det borde vara så svårt att handla men det är det tydligen...
Vi kan börja från början, när man går i butiken så har vi stora skyltar där det står vad som finns i varje gång, läs dom innan du frågar personalen om var ditt och datt finns. Självklart får man fråga men det står klart och tydligt och det det är alltid bra att leta själv innan man ber om hjälp.

Kom aldrig fram och fråga i personalen i butiken: Vad kostar den här? Tror du att jag har alla priser i huvudet? Det finns gott om informationsterminaler man kan kolla i och det är även där jag måste kolla om du ställer den frågan.

Väl framme i kassan där jag oftast är verkar vara den svåraste delen för kunden:

Packa upp varorna på bandet, helst med streckkoden på rätt håll om du har tid!!! Stå dock inte och vänd och leta på varje vara för att hitta rätt och ställ upp två varor i halvminuten...då går det snabbare för mig att leta...jag vet ju var de sitter, självklart vill du bara vara snäll men det funkar inte då det tar för långt tid.
Bygg aldrig berg!!!! Grejerna ramlar då varorna flyger fram medan bandet stannar och kör igång, vilket det gör automatiskt alltså inget jag styr över.

Under tiden jag slår in varorna dra dit icakort och ditt betalkort....stå inte och glo på priset, livrädd för att jag ska slå fel eller att dina rabbater inte ska gå av. Gå sedan ner och börja packa för att sedan komma upp och godkänna beloppet på köpet! Låter det svårt? Nej, men det är det.........korten dras inte under tiden, man stoppar icakortet i chiphålet på maskien trots att där inte är någon chip på kortet, hur tänkte du nu?????
Värst av allt är den kund som går ner och packar i sina varor utan att dra några kort och som sedan fortsätter packa fast att man ber de komma upp och betala. Väl tillbax vid mig börjar de leta efter kort, penagr och kuponger. Var föberdd i kassan! För jag lovar er det är dessa kunder som gör att det tar tid i kön!!

Sen frågar jag dig hur många bullar det är i påsen så svara inet det är 2 för 10.....för det var inte det jag fråga! Att man kan vara så rädd för att missa 1,45 på bullarna förstår jag inte. Och tror du att jag slår in 2 för 10 på apparaten?? Vi har PLU nummer på allt och i systemet ligger priset inne så det är inget jag slår in.
Detta kan du även tänka på när du kommer tillbacka och säger: DUUU har gjort fel här det skulle vara 2 för 10, NEJ jag har inte gjort fel det ligger fel inne i systemet och självklart hjälper vi dig med det.

Sista saken, ge inte kassörskan skit för vad som hänt på¨din väg genom butiken, för det är inte vårt fel om köttet var slut eller de äggen du vill ha inte fanns. Tänk efter innan du anklagar och skriker på folk! Skulle du vilja att jag kom in och skällde på dig din arbetsplats?
Jag tror det är svårt för er att förstå hur många otrevliga kunder det finns, man för ta mycket skit som kassörsbiträde.....

Ushhh va mycket kritik.....känns verkligen som jag behöver en paus från stället!!??

2. Ett jobb är ett jobb och du sköter det. Speciellt om du kommer in som ny...eller? Du krånglar inte och byter massa tider, stänger din kassa hela tiden för att försvinna eller bara inte göra ingenting, du står inte och hänger utan att göra någonting, du har inte en dålig attityd, du tar inte 25-30 minuters rast när den ska vara 15 minuter, du säger inte nej varje gång jobbet ringer och frågar om du kan jobba, du sjukar inte dig för en fis på tvären. Du sköter ditt jobb hlet enkelt! Var har arbetsmoralen tagit vägen bland dagens ungdomar?
Jag vill tydligt påpeka att detta inte gäller alla sommarjobbar på maxi.......men denna sommaren har varit värre än vanligt!

Nu till hissen av mitt "älskade" Maxi:



1. Goa och gla kunder
2. Underabara arbetskollegor
3. Lönen


1. De kunder som ler, skämtar, pratar och som vet hur man handlar(och det är faktiskt inte svårt) dom kan verkligen göra min dag. Utan dessa kunder hade jag inte överlevt och det är ju tur att säga att de är de som överväger på min arbetsplats.

2. Mina kollegor på maxi är de allra flesta goa, gla, hjälpsamma, snälla och gör dagaran så mycket lättare!!! Tack för att ni finns!!

3. Handels har grymt bra avtal...efter 12 på lördagen och hela söndagen har vi 100 % ob vilket innebär att jag har en lön på 240 kronor i timmen, outbildad! Det är inte fel. Och min grundlön är oxå bra! Varje månaden den 25 blir jag lika glad för dessa pengar som räddar en fattig students månad:)


Nu ska jag skriva en filmrecension sen ska jag hoppa i säng med Snabba cash.

Imorgon kommer veckans träningsschema upp för nu jävlar e det slut på latandet....

Sov gott alla!

Kommentarer
♥ Julia

Haha klockrent ;)

Vad fan har du gjort för att få 120kr i timmen :O :P ?

2010-08-22 @ 23:10:00
URL: http://juliaexanimo.blogg.se/
♥ Karolina

Helt rätt!!! Utan arbetskompisarna på Maxi vore det hemskt att jobba!!! Kram

2010-08-23 @ 08:10:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback