Filmrecension 10

Publicerat: 2010-08-25 12:15:53

The stoning of Soraya M/Soraya M (2008)

Drama

Namn värda att nämna: Inga kända namn. De bästa skådespelarna var var dock Shohreh Aghdashloo & Mozhan Marno som spelade Soraya och hennes moster.
Regissör: Cyrus Nowrasteh

Varför? Jag ville se den här filmen då innehållet tilltalade mig och man förstår ju bara genom tittlen vad filmen kommer handla om.

Handling: Berättelsen om Soraya och hennes öde är sann. Det handlar om ett gift par med fyra barn som lever i en liten by med islam som religion. Mannen vill skilja sig från kvinnan för han har hittat sig en bättre att gifta sig med, en 14 årig flicka!! Men Soraya vill inte skilja sig då hennes man vägrar betala underhåll för henne och barnen och dom skulle då svälta ihjäl. De äldre i byn ber henne börja jobba hos en man som just förlorat sin fru och Soraya väljer att göra det. Hennes man börjar nu sprida rykten om att hon ligger med mannen hon jobbar åt och hotar folk till att vittna. Det blir rättegång där Soraya inte ens får vara med och hon döms. Enligt shialagarna ska en kvinna som bedrar sin man stenas till döds och det är precis vad som häner i filmen. Man får se varje sten som träffar denna kvinna och hur hon plågas av det ända tills hon dör i vad de kallar Allahs namn....

Känslor/tankar: Jag tror aldrig jag mått så dåligt när jag sett en film, att få se Sorayas händer bakbindas och hennes kropp grävas ner i marken upp till midjan för att sedan ta emot stenar från alla män i byn inklusive sina två söner... Jag grät som ett litet barn...och det kändes som jag behövde kräkas. Det hemska men samtidigt bra vara att man fick verkligen se stenarna träffa och skada henne och att veta att det fortfarande än idag går till så här på vissa ställen i världen: Det är ju sjukt!! Sjuka jävla människor!! I Allahs namn och för deras jävla heder!! Ja, man bli verkligen upprörd, rent ut sagt förbannade när man ser den. Men jag råder er ändå att se denna film då det är ett mycket viktigt budskap och att det är viktigt att vi vet vad som sker dessa kvinnor som lever i sådant förtryck ännu idag...

Tre ords beskrivning: Gripande, upprivande, viktigt budskap

IMDB: 7,9/10

Moviezine: 3,79/5

Mitt betyg: 8/10.

Sluttankar: En bra film med ett väldigt viktigt budskap så se den!! Även om skådespeleriet och regisserandet inte alltid är på topp är den ändå en film att se. En berättelse som behöver berättas och som behöver nå ut till världen...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback