Filmrecension 9

Publicerat: 2010-08-24 20:25:17

Nykeln till frihet/The shawshank redemtion (1994)

Drama

'

Namn värda att nämna: Morgan Freeman, Tim Robbins
Regissör: Frank Darabont

Varför? Då denna filmen är klassade som en av de tre bästa filmerna i världen så kände jag att jag äntligen var tvungen att se den och det är jag glad för:)

Handling: En man döms till två livstider för mordet på hans fru och hennes älskare och han hamnar i ett högriskfängelse. I fängelset gör han mycket nytta och hjälper både intagna och plitarna. Han hävdar under hela tiden att han är oskyldigt dömd och eter 19 år får han bevis för detta men då hindras han från att bli fri och rymmer i stället.

Känslor/tankar: En fantastiskt fin berättelse om denna man och hans livsöde och även om den vänskap som byggs upp melllan de intagna. Det är inte svårt att förstå att denna film har fått sju oscars för den är gudomlig!! Jag grät, skrattade, njöt, blev upprörd, fick gåshud.....allt vad jag anser en film ska ge!!

Tre ords beskrivning: Känslosam, underbart fin, välgjord

IMDB: 9,2/10

Moviezine: 4,39/5

Mitt betyg: 9,5/10.

Sluttankar: Ett mästerverk som måste ses...jag förstår dess oscars och dess toppplacering av filmer i världen. Så om du precis som jag inte sett den så se den!

TRAILER


Kommentarer
♥ Cissi

Härligt! :) jo det är helt okej med mig! :)

2010-08-24 @ 21:19:36
URL: http://ceciliav.se
♥ Andy

sv: ah ben &jerry är så sjukt gott! Tack så mycket! skönt att höra! jo det är bara bra med mig :) några roliga planer för dagen? :)

2010-08-25 @ 11:21:43
URL: http://onlyandy.blogg.se/
♥ Emmy

sv: Men så skönt med ledig vecka. Det har faktiskt jag med. Börjar jobba först 1 sep igen :-) Med mig är det bara bra. Önskar att man kunde få se lite sol igen bara!



Vad hittar du på idag då?

2010-08-25 @ 11:51:22
URL: http://kennelgnistra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback