Aktiv dödshjälp??

Publicerat: 2010-03-19 07:45:45
Läste i Aftonbladet igår om en 31 årig tjej som inte ens kan andas själv pga. en sjukdom hon haft sen hon va barn. Hon är dock helt klar i huvudet och har ni skrivit ett brev till socialstyrelsen om att få hjälp med att dö......

Läs hennes brev här:


”Jag kan inte ta ett enda andetag själv”

Läs kvinnans brev till Socialstyrelsen

Den 31-åriga kvinnan hålls vid liv med hjälp av en respirator.

I sitt brev till Socialstyrelsen vädjar hon om hjälp att avsluta sitt liv på ett värdigt sätt.

Vill varken lida eller ruttna bort, vilket det annars kommer att bli”, skriver hon i brevet.

Här kan du läsa det i sin helhet.



Hej!


Mitt namn är NN.


Jag är 31 år, snart 32. Jag har en sjukdom som heter Neuroflbromatos. Jag föddes med min sjukdom men den upptäcktes när jag var 1 år. Jag opererades för min sjukdom när jag var 6 är. Och det var då jag vart förlamad och blev respiratorsbunden 24 timmar/dygnet. Jag kan ej andas någonting själv. Inte ens ett enda andetag. Jag kan ej heller röra mig någonting. /.../


Så länge jag ännu har min kropp och min hjärna i behåll så vill jag avsluta mitt liv så länge det är värdigt. Vill varken lida eller ruttna bort, vilket det annars kommer att bli eftersom det endast är respiratorn som håller mig vid liv. Därför är det min uttryckliga önskan att respiratorn stängs av efter att jag har sövts. För ingen människa i världen kan klara av att kväva sig själv vid vaket tillstånd utan att få panik. Hade jag haft förmåga att, göra detta själv hade jag gjort det.

Jag vill ha svar innan sommaren 2010.


Eftersom lagen inte tillåter dödshjälp så är det lätt att man tar saken i egna händer, vilket inte heller är rätt.

Hjälp sjukvården att hjälpa oss!

 

Läs mer om det här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6804459.ab


Vad tycker ni?
Är ni för aktiv dödshjälp??

Jag lider med denna kvinna och anser att hon har rätt att välja själv om hon vill leva eller ej. Tänk att vara totalförlamad andas med hjälp av en maskin och vara helt klar i huvdet, det måste vara fruktansvärt för henne!!

Är det ett värdigt liv?

Kom igen vad tycker ni??












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback